Zasady tworzenia liczby mnogiej
het jaar (rok) –
het programma (program) –
de man (mężczyzna) –
het nummer –
de paraplu (parasol) –
de muis (mysz) –
het liedje (piosenka) –
de klok (zegar) –
Nederlander (holender) –
het cafe (kawiarnia) –
de cursus –
de fles (butelka) –
de winkel –
de supermarkt –
de olijf (oliwka) –
de groente (warzywo) –
de tomaat –
de ui (cebula) –
de prei (por) –
Odpowiedzi: dla zainteresowanych, aczkolwiek można sprawdzić w słowniku:)
Uzupełnij liczbę mnogą i… przyimek 🙂
a) Ik drink drie ……. (filiżanki) koffie ….. (z) melk per dag.
b) De……… (książki) liggen …..(na) tafel.
c) De ……… (lampy) hangen…….. (nad) tafel.
d) De acht ……… (8 szkół) willen ….. dit onderzoek meedoen (uczestniczyć w
badaniu).
e) Ik heb tijd om een praatje ….. ……………… (z klientami) te maken.
f) ……. en ……. (papryki i jabłka) koop ik altijd hier.
g) Hij steekt zijn mening niet …… (pod) …… (krzesła) of ……. (kanapy).
(idiom – oznacza: On zawsze wyraża otwarcie swoją opinie)
podaje odpowiedzi: kopjes, met, boeken, op, lampen, boven, scholen, aan, met, klanten, paprika’s, appels, onder, stoelen, banken.
Właśnie niedawno się tego uczyłam, trzyba się nauczyć kiedy stosuje się -en a kiedy -s , czy -'s. Są też wyjątki. Generalnie jeśli się dużo ćwiczy to szybko wchodzi do głowy:)
Hej ! Ja chciałabym się dowiedzieć o słówko – toe – np . naar toe , kiedy należy go użyć i co ono oznacza ?
Hej
– w kombinacji z 'naar' okresla kierunek
Waar ga je naartoe? – Dokad jedziesz?
Ik ga naar Amsterdam (toe).
– zamiast słówka 'erbij' (znaczy:do tego/dodatkowo)
een pudding toe(erbij) eten – jesc budyn na deser
– czesto w roznych kobinacjach z czasownikami
'toe zijn aan..'
Ik ben aan een kopje koffie toe – Potrzebuje wypic kawę
'toevoegen'- czasownik rozdzielny
Voeg 2 liter water toe. – Dodaj 2 litry wody
'toedekken' – przykrywac kogos np. kocykiem
Ik dek mijn dochter toe en lees een verhaaltje voor – Przykrywam corke i czytam na glos opowiadanie.
– słowko dzieki ktoremu mozemy kogos ponaglić (tzw. wykrzyknik)
Ah mam, toe, asjeblieft, één koekje maar.`- Mamo, no dalej/daj, prosze o 1 ciastko !
To chyba wszystko 🙂
P.S.
jezeli chodzi o pierwszy myslnik, to slowko 'toe' uzywamy raczej tylko w pytaniu, w odp zostaje pomijane.
Czasem jednak mozna je uslyszec i w odpowiedzi, co zwieksza jakby nacisk wyrazenia tego ze "jedziemy do AMSTERDAMU",
innej roznicy nie ma.
Słówko 'toe' może być również częścią przysłówka zaimkowego ('tot' zmiana na 'toe') 🙂
Poprosze o wyjasnienie kiedy i w jakich sytuacjach uzywamy l.poj słowka "uur" a kiedy mnogiej ?
Dziekuje z gory za odpowiedz!
1.Pierwsza kategoria:
drie, vier, vijf itd. oraz hoeveel, zoveel, een paar.
–> są to słówka, po których zasze jest liczba pojedyncza 'jaar' oraz 'uur' np.:
hoeveel jaar – ile lat ? –> drie jaar
albo hoeveel uur? –> een paar uur – kilka godzin
2. Druga kategoria – nieokreslone, np.
enkele , vele, honderden – po nich wystepuje liczba mnoga
np. enkele jaren – kilka lat
vele uren – wiele godzin
honderden uren – setki godzin
3. Jeżeli pomiedzy 'pomiedzy' znajduje sie jakis przymiotnik wtedy tez zapisujemy w liczbie mnogiej
Ik heb daar een paar MOOIE uren/jaren meegemaakt.
Z zasady nazwy jednostek w połączeniu z liczebnikiem, używamy w liczbie pojedynczej.
właśnie robię powtórki, szukając dodatkowych informacji wpadłam na tego bloga, dzięki 😉
Przykład museum – musea. To jest regularny sposób tworzenia liczby mnogiej rzeczowników pochodzenia łacińskiego zakończonych na'-um'.