NT2 schrijven – jak się przygotować?

Po nieoczekiwanie długim „urlopie” powracamy i dzisiaj poruszymy temat 
Egzaminu państwowego.


Tematyka

Zarówno oficjalne teksty, listy, e-maile, jak i mniej oficjalne (rzadziej) skierowane do kolegi lub przyjaciela. 
Bardzo często chodzi o teksty, które każdy powinien potrafić napisać w swojej pracy lub podczas swojej edukacji, m.in.:
  • krótkie sprawozdanie z pierwszego dnia na stażu
  • skarga skierowana do serwisu samochodowego albo list do księgarni z prośbą o wyjaśnienie dlaczego zamówiona książka jeszczez nie dotarła
  • uzupełnianie krótkich e-maili, np. służbowy, do kolegi z pracy z prośbą o dokończenie projektu
  • napisanie krótkiej informacji/prośby od pani sprzątającej do pracowników biura dot. zostawiania plastikowych talerzy w kuchni
  • przedstawianie swojego zdania na różne tematy, np. programma 1 – Dlaczego coraz więcej ludzi uprawia sport? Programma 2 – Lepiej jeździć autem czy komunikacją publiczną?
  • opisywanie załączonych obrazków, np. programma 2 – Opisz system pobierania i korzystania z  wody deszczowej w gospodarstwie domowym oraz programma 1 – Opisać proces szukania pracy posługując się załączonymi obrazkami.


Struktura i przebieg
  • od 2013 egzamin ten przeprowadzany jest na komputerze!
  • programma I trwa 2 godziny z przerwą; część A składa się z 10 zdań do uzupełnienia (30 minut) oraz 3 inne zadania (30 minut krótkie listy/uzupełnianki). Natomiast w części B (60 minut) znajdziemy 3 nieco dłuższe polecenia (opis, list, własne zdanie)
  • programma II trwa również 2 godziny, obie części A i B liczą tyle samo poleceń. W sumie mamy 8 zdań do uzupełnienia, 2 krótkie polecenia oraz 2 dłuższe teksty do napisania(1 strona A4 na każde). Zazwyczaj chodzi o opisanie jakiegoś problemu, czy też zaproponowanie rozwiązania. Pomocne okazują się wówczas rysunki, tabelki i grafiki zamieszczane przy danym zadaniu


Programma I
Przykłady zdań do uzupełnienia
1) 
Ik voel me vandaag niet zo lekker omdat ……..–> ik ontzettend verkouden ben. 
Nie czuję się dobrze dzisiaj, ponieważ ………–> jestem strasznie przeziębiony.


2)
Tot vorig jaar at ik altijd wit brood.
……………………………….
Daarom eet ik nu altijd bruin brood.


I co należy wpisać pomiędzy?
Np. Maar daar werd ik heel dik van.


I całe tłumaczenie:
Do zeszłego roku jadłam tylko biały chleb.
Ale bardzo tyłam od niego/przez to.
Dlatego jem teraz zawsze/za każdym razem brązowy chleb.

Programma II
1)
Het gaat nog steeds goed met dat bedrijf, ondanks het feit …dat het enorme schulden heeft.
Ciągle dobrze się powodzi tej firmie, pomimo faktu,…że posiada (ona) ogromne długi.


2)
Voordat …………………, moet u eerst een ondertekend inschrijfformulier aan ons opsturen.  
I wpisujemy  np. …u met deze cursus begint,…..
Całe tłumaczenie: Zanim rozpocznie Pan/Pani kurs, musi Pan przesłać nam podpisany formularz zgłoszeniowy.


Pozostałe przykłady możecie przejrzeć na oficjalnej stronie: https://www.cve.nl/item/voorbeeldexamens_en

Poza tym:

  • przed każdym egzaminem odczytywana jest instrukcja
  • mozna używac słowników! Ja korzystałam z tej możliwości, chociaż odradzają, ponieważ zabiera to oczywiście tak bardzo cenny czas
  • każdy dostaje brudnopis dla siebie, korzystałam ze względu na brzydki charakter pisma  🙂 Jednak d czasu kiedy wprowadzili komputery, nie jestem pewna czy nadal dostaje się te kartki


    Jakich błędów po prostu nie można popełnić?

    Czyli na co trzeba zwrócic szczególną uwagę.
    • kolejność wyrazów w zdaniu

    -> inwersja

    Morgen ik ga naar Polen   (ŹLE, musi byc „..ga ik..”)

    –> bijzin
    Mijn man strijkt terwijl ik doe de afwas al 1uur lang doe.


    –> najpierw czas a potem miejsce
    Hij woont in Nederland 3 jaar.


    –> najpierw obiekt (een jurk) potem miejsce (op de markt) , chyba że chcemy położyć większy nacisk na miejsce, o którym jest mowa
    Zij hebben gisteren een jurk op de markt gekocht
    ewentulanie: Zij hebben gisteren op de markt een jurk gekocht, niet in de warenhuis!

    • dobrze odmieniony czasownik

    Mijn man strijkt terwijl ik de afwas doe.
    Ik heb een leuke film gekijken. (–>gekeken)
    Ik weet dat hij morgen met zijn vrouw naar Polen gaan. (–>gaat)

    • ortografia

    ’grooter auto’ zamiast –>’groter auto’
    ’gementen/s’ zamiast –>’gemeenten/s’
    CZy wiecie dlaczego w wyrazie 'gmina’ nawet w l.mn. pozostaje dwuznak ”ee’?

    • poprawne użycie przyimków

    Ik ben gek aan komedies  (–>op)
    Je moet rekening houden in je buuren. (–>met)

    • używaj słów, które nadają strukturę, pisałam już o nich we wcześniejszym poście o LEZEN (np. Eerst../dan../daarna../vervolgens../ten slotte..)

    • dobrze jest używać poprawnie rodzajników,  słownik!


    Oprócz tego:

      • zrób notatki z różnych przydatnych zwrotów, spisuj je na bieżąco z książek, na kursie, podziel sobie je na następujące grupy. Lista ta przyda się z całą pewnością także i przy innych częściach tego egzaminu: 

      Doradzanie.

      Reagowanie na poradę/sugestie.
      Argumentowanie.
      Dziękowanie.
      Opisywanie przedmiotów.
      Rezygnacja z abonamentu/umowy itp.
      Składanie skargi.
      Pytanie o informacje.
      Udzielanie instrukcji.
      Wyrażanie własnego zdania.
      Pytanie o czyjeś zdanie.
      Zgadzanie się/bądź nie/ z czymś/kimś.
      Motywowanie.
      Opisywnie podobieństw oraz różnic.
      Reagowanie pozytywne/negatywne.
      Podawanie przyczyn jakiegoś zdarzenia.
      Porównywanie.
      Opisywanie plusów i minusów.
      Propozycje.
      Wyrażenie życzeń/marzeń.
      Chętnie napiszę w komentarzu zwroty, które mi przyjdą na myśl.
      Podaj tylko, który z tematów najbardziej Cię interesuje.

      • opisywanie statystycznych figur to umiejętność, którą ćwiczyliśmy bardzo długo. Kojarzę, że w programma I nie było tego typu poleceń, no ale może coś się zmieniło. Jeżeli dostaniesz grafik, z którego musisz skorzystać lub który musisz opisać, trzymaj się następujących kroków:

      -> napisz ogólną informację o tym grafiku, napisz co widzisz

      De garfiek laat het aantal rokers zien in 2003 in NL (ukazuje liczbę palaczy w Holandii w 2003 roku)

      ->skąd grafik pochodzi
      De grafik is afkomstig/komt uit het Drents Dagblad (gazeta)

      -> podaj to na co zwróciłeś uwagę w grafiku, szczegóły, ale tylko to co najbardziej się rzuca w oczy
      In deze grafiek is te zien dat het aantal rokers in 2003 in NL sterk gedaald/gestegen is.(spadła/wzrosła!)
      Volgens grafiek is het aantal rokers in 2003 in NL gedaald/gestegen.

      -> konkluzja, takie podsumowanie
      Het valt me op dat het aantal rokers in 2003 in NL twee keer gestegen is.
      Bardzo zwraca uwagę to, iż…
      Volgens mij komt dat doordat…
      Według mnie jest to spowodowane tym, że…

      • polecam też wyszukanie na różnych stronkach, jak wygląda układ listu/e-maila o bardziej formalnej treści (de algemene opzet van een brief, formele brieven schrijven).   W programma I nie jest tak źle. Zdarza się, iż listy te są już napisane i należy je tylko uzupełnić. Czasem trzeba napisać i mniej formalne teksty, nie wolno wtedy zapomnieć o odpowiednim przywitaniu się oraz zakończeniu listu, np. 

      Nie napiszesz w liście do przyjaciółko 'Beste Kasia’ i na końcu 'Met vriendelijke groeten’

      tylko -> Lieve Kasia oraz ->Groetjes

      • napisz wszystko o co proszą w poleceniu, np. zostaje przedstawiony problem zbyt długiej przerwy w pracy, trwa ona 1h a Ty chiałbyś, aby trwała 30 min, idziesz z tym do szefa. Musisz napisać JAKA jest sytuacja? OPISAĆ dlaczego Ci się to nie podoba oraz ZAPROPONOWAĆ rozwiązanie, czyli przedstawić swoją propozycje (jest to przykład z programma I)

      Chętnie odpowiem w komentarzu na wszelkie pytania i wątpliwości. 

      Czy ma ktoś już za sobą SCHRIJVEN? Ja mogę się pochwalić, że to właśnie z tej części egzaminu najlepiej mi poszło.

      Darmowa Lekcja Holenderskiego

      Sprawdź!

      0 thoughts on “NT2 schrijven – jak się przygotować?

      1. Pisałam programma II w tym roku i dalej dostaje się kartkę brudnopisu. Polecam wykorzystanie jej przede wszystkim do spisania sobie po krótce planu dłużyszch zadań, żeby niczego w trakcie pytania nie zapomnieć i utrzymać ładną strukturę. Natomiast z tymi rodzajnikami to nie do końca jest takie okrutny błąd. W pewnym stopniu je tolerują, bo nawet Holendrzy czasem mają z tym problemy. Niedopuszczalnie jest jednak robienie błędów przy popularnych słowach i brak konswkwencji (w jednym zdaniu słowo ma "het", a nieco później "de"). Oczywiście jeśli większość rodzajników jest błędna tracimy punkty, jednak jeśli trafi się jeden czy dwa błędy możliwe, że przymkną na to oko. Zależy oczywiście od osoby sprawdzającej i jej nadgorliwości 😀
        Pozdrawiam

        1. Witaj Justine-abroad. Dzięki za komentarz. Chodziłam na kursy, które prowadziła osoba sprawdzająca wczesniej te egzaminy i jest tak jak mówisz… wszystko zależy od podejścia danego sprawdzającego. Rozumiem, że udało Ci się 'diploma halen'?! Też masz takie wrażenie, że po programma II nauka sie dopiero zaczyna? 🙂

      2. Hej. Pislalam programma 1 w tamtym tygodniu. Schrijven sklada sie z 2 czesci- pierwsza na komputerze, druga pisemna. Byl wykres, odpowiedzi na maile itd. Na wszystkich 4 mozna korzystac z brudnopisu, mnie najbardziej przydal sie na luisteren. Lezen zbyt obszerne jak dla mnie…

      Dodaj komentarz

      Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *