NT2 Lezen – jak się przygotować i zdać?

Egzaminowi poddane są cztery umiejętności: pisanie, mówienie, czytanie i słuchanie. Postanowiłam omówić każdą część osobno. Zacznijmy może od CZYTANIA. Wydawałoby się, że będzie to najprostsza część. Czytasz i odpowiadasz na pytania do tekstu – prosta  sprawa... Jednak przy presji czasu czyta się jakoś wolniej, przynajmniej u mnie tak było. 

NT2-I  jest dość prosty, łatwe konstrukcje, niezbyt trudne słownictwo, natomiast NT2-II – to już inna bajka, o wiele bardziej zawiłe teksty, które poruszają nieco „trudniejsze, naukowe tematy”. Jednak wskazówki, które tutaj omawiam dotyczą obu egzaminów.


Jakiego rodzaju teksty są na egzaminie?
Treści, które można napotkać zarówno w pracy, w szkole jak i w życiu codziennym, m.in.:

  • listy z uczelni czy od pracodawcy
  • broszury, ulotki, formularze, instrukcje
  • fragmenty książek naukowych, podręczników
  • ogłoszenia i nieformalne listy
  • artykuły z gazet o pracy, szkole oraz wywiady

Struktura testu, przebieg:

  • zarówno NT2-I jak i II to taka książeczka składająca się się z 8 tekstów
  • do każdego tekstu dostajesz pytania, w sumie razem 40 pytań
  • czas 100 minut, jednak z całym przygotowaniem  dobre 2 h
  • pytania jak i odpowiedzi znajdują się na ekranie komputera
  • możesz korzystać z 3 słowników (odradzam – strata czasu) 
  • możesz podkreślać tekst w zeszycie egzaminacyjnym, bardzo przydatne!
  • uważaj z czasem, bo leci bardzo szybko
  •  

        Wskazówki 

        • na początek obadaj szybko tekst, tytuł, podtytuły (jeśli są), zdania wytłuszczonym drukiem
        • następnie PRZECZYTAJ najpierw dokładnie pytania i wszystkie możliwe odpowiedzi
        • przejdź do tekstu ( pytanie1->tekst->pytanie2->tekst…)
        • i teraz uwaga, nie każdy tekst musisz czytać od deski do deski,  
        • podczas tego egzaminu czytasz na 2 sposoby:

        Extensief lezen –  czytanie globalne, szukanie;
        zaznacz słowa kluczowe w pytaniu i odpowiedziach, 
          to właśnie tych słów (albo ich synonimy) będziesz szukać,
        – no właśnie gdzie szukać odpowiedzi? Zwykle jest tak, że pytanie 1 dotyczy początku tekstu, 
          pytanie 2 – kolejnej części czy akapitu itd. Chociaż nie zawsze jest to regułą…
        – i co wtedy? Czytaj jedynie podtytuły (jeśli są) i początek każdego z akapitów  
        – tego typu teksty fajnie się robi, można nadrobić sporo czasu! 
        Intensief lezen dokładne czytanie;
        – podobnie, najpierw czytasz pytanie z odpowiedziami
        – zaznaczasz (zapamiętujesz) słowa kluczowe
        – przechodzisz do tekstu, który na pierwszy rzut oka przeraża, dlatego musisz nauczyć się
          zwracać uwagę na tzw. signaalwoorden (czyt. niżej o nich)
        – jeśli pojawia sie pytanie o konkluzję z takiego tekstu, wówczas czytamy albo początek, albo 
          końcówkę, tam prawie zawsze jest zawarty cały sens, konkluzja.
        PRZYKŁADY 
        – extensief lezen strona: 4, 10, 12, 18 i 20
        – intensief lezen: pozostałe teksty

          https://www.cve.nl/9378000/1/j9vvi89n37s85sa/vir7k21pauz5 /f=/nt2_voorbeeldexamen_2003_2004_lezen_ii.pdf

          Jak się przygotowywać?

            • ćwicz synonimy; szalenie ważna kwestia, szczególnie przy LEZEN i Luisteren. 

            Chodzi o to, że odpowiedź bywa zakamuflowana w tekście, przykład:

            Wat moet directeur met de leraren overleggen?’
            Co musi omówić dyrektor z nauczycielami?      
            Szukasz zatem w tekście słówek kluczowych: dyrektor, nauczyciele i ‚omawiać z kimś’.
            W końcu znajdujesz odpowiedź, z tym że zamiast ‚overleggen’ użyto innego 
            czasownika oznaczającego dokładnie to samo – ‚bespreken’. Znając synonimy,
            nie spanikujesz, bez problemu znajdziesz odpowiedź.

             Inny przykład prosto z testu NT2-I, pytanie oraz możliwe odpowiedzi:
             Een kok heeft zojuist een aantal dozen met eiren ontvangen. 
             De helft van de dozen is kapot. 
             Wat moet hij met de beschadigde dozen eiren doen? 
             a) gebruiken
             b) opzijzetten
             c) terugsturen
             d) weggooine 
            W tekście znajdziemy taki fragment:  ‚Houd goederen welke verpakt zijn in beschadigde 
            en/of vuile verpaking apart.’ Zatem odpowiedź to b) opzijzetten – odstawić na bok, a apart  
            houden – trzymać osobno, to oczywiście synonim.

            ‚Bespreken’ i ‚apart houden’ to dość proste przykłady, popatrz teraz na przykład  z 
             NT2-II:
            Waarop ligt de nadruk in de werkwijze van dit instituut?
            Na co kładzie się nacisk w metodzie tego instytutu? 
             a) Op groepsdiscussie en oefeningen
             b) Op hoorcolleges en opdrachten
             c) Op oefening met eigen materiaal
             W tekście znajdziemy taki fragment: ‚Er wordt zoveel mogelijk met de eigen studiestof
             gewerkt.’ Odpowiedź to c) eigen materiaal to oczywiście eigen studiestof

            Waarmee brengt de onderzoeker Bergler het lachen in verband?
            Z czym badacz Bergler wiąże ‚śmiech’?
            a) Met agressie
            b) Met humor
            c) Met trots 
            Odp: ‚Ook hier is lachen dus gekoppeld aan het bezweren van agressie.‚ 
            ‚I tutaj też zatem z zapobieganiem agresji jest powiązany śmiech’.     
            Ciężkie zdanie, na szczęście jest słówko ‚agresja’, i ‚gekkopeld aan’ – powiązany z,
            ale co to jest ‚bezweren’? Pewnie bym sprawdziła w słowniku –> zapobieganie…    
                
            Proponuję zaznaczać takie słówka podczas ćwiczeń z testami! 
            Jeśli będzie zainteresowanie – będę wrzucać ćwiczonka ze szkoły,
            ponieważ nikt nie jest w stanie zapamiętać wszystkich słów, a w szkole podawali 
            najczęściej występujące. Dobry słownik podający synonimy https://www.woorden.org/ 

            • ćwicz signaalwoorden, czyli słówka, które nadają pewien porządek i strukturę, w okolicach tych słów bardzo często znajduje sie odpowiedź, poćwicz z testami, zaznaczaj je! Oprócz tego możesz popracować z książką, opartą na metodzie NT2. Tam na pewno to jest. Signaalwoorden przydają się nie tylko przy Lezen!!!

                   – związki przyczynowo – skutkowe

                    ‚als gevolg hiervan is…’ konsekwencją tego jest…
                    ‚hieruit volgt dat…’ z tego wynika, że…
                    ‚…..daarom, daardoor..,dlatego, przez to
                    zodat’ dzieki czemu, więc
                    dus’ więc
                  – podsumowania
                   ‚ten eerste, ten tweede, ten slotte (po pierwsze, po drugie, na koniec)
                   ‚in de eerste plaats, in de tweede, …
                   ‚bovendien, verder, daarnaast’ ponadto, oprócz tego
                  – argumenty
                   ‚omdat, doordat’ ponieważ, przez to
                   ‚want’  bo
                  – przeciwieństwa
                   ‚aan de ene kant…, aan de andere kant’ z jednej strony…, z drugiej strony…
                   ‚in tegenstelling tot’ w przeciwieństwie do
                   ‚maar’ ale, jednak
                   ‚hoewel’ chociaż
                   ‚toch’ mimo to, jednak
                  – czas, kolejność zdarzeń
                   ‚eerst, dan, daarna, vervolgens, tenslotte’
                   ‚voordat’ zanim
                   ‚nadat’ zaraz po tym
                   ‚toen’ wtedy kiedy
                   ‚zodra’ jak tylko
                – porównania
                  ‚in vergelijking met, vergeleken met’ w porównaniu z , porównując z
                  ‚ten opzichte van…’ – w odniesieniu do
                  ‚hetzelfde/dezelfde…als…’ taki sam/a.. jak..
                  ‚net zo …als..’ prawie tak <mądry> jak..
                  ‚gelijk aan’ równy, odpowiada, taki sam
                – różnice
                 ‚dat komt niet overeen met…’ to sie nie zgadza z …
                 ‚is ouder/mooier dan…’ jest starszy,ładniejszy niż…
                 ‚is niet zo mooi als…‚ – nie jest taki ładny jak…
               – przykłady/wyjaśnianie
                 ‚bijvoorbeeld’ – na przykład
                 ‚onder andere’ – m.in.
                 ‚dat wil zeggen’ – tzn.
                 ‚met andere woorden’ – innymi słowy
                 ‚namelijk’  – mianowicie
              – warunki
                 ‚wanneer/als – kiedy/jeśli
                 ‚indien’ – jeśli (formalnie)
                ‚ mits’ – pod warunkeim że
                 ‚tenzij’ – chyba że

            • ćwicząc z testami zadbaj  o ciszę i dobrą koncentrację, nie zrażaj się jeśli będziesz robić te ćwiczenia dłużej jak 100 min, czytanie i odpowiadanie na czas trzeba wyćwiczyć:-)
            • w tekstach spotyka się czasem skróty (np. a.u.b czy z.s.m), potłumacz niektóre https://www.woordjesleren.nl/questions.php?chapter=4427

            Mam nadzieję, że niczego nie pominęłam, w razie czego będę edytować wpis! 

            Pytania i uwagi mile widziane!

            Darmowa Lekcja Holenderskiego

            Sprawdź!

            0 thoughts on “NT2 Lezen – jak się przygotować i zdać?

            1. Super. Bardzo mi sie to przyda i dziękuje za przydatne linki, wszystkie posprawdzam!
              Już na pierwszym egzaminie na kursie, robiłam podobnie z czytaniem , podkreślałam to co najważniejsze i istotne. Czas leci bardzo szybko, bo aby nie zrobić błedu, czyta się czasem podwójnie, próbuje zrozumieć, a nerwy robią swoje.

              1. ..i czesto pierwsza mysl, pierwsza odpowiedz jest poprawna! Lepiej juz nie zmieniac, bo czas leci, chyba ze sie ma powaaazne watpliwosci:) Powodzenia z NT2-II zatem zycze. Niebawem pojawia sie wpisy o innych czesciach egzaminu. Pozdrawiam

            2. Jak ostatnio pisałem pre-toets to się przeraziłem ilością zadań jak na czas, który jest przydzielony. Ale w ostatecznym rachunku 10 minut wcześniej udało mi się zakończyć. A teksty od krótkich po długie 1 stronicowe (NT2-I)

            3. Wydaje mi się, że w 'ten eerste, ten tweede, tenslotte' (po pierwsze, po drugie, w końcu) powinno być ten slotte zamiast tenslotte.

            4. Witam i mam pytanko-wydaje mi sie ze ten NT2 poziom 1 zdam-chcialabym pojsc i zaryzykowac.ile to kosztuje.jesli zdam zaczne suie uczyc na poziom 2 bo jego napewno bez nauki nie zdam

            Dodaj komentarz

            Twój adres email nie zostanie opublikowany.