NT2-I jest dość prosty, łatwe konstrukcje, niezbyt trudne słownictwo, natomiast NT2-II – to już inna bajka, o wiele bardziej zawiłe teksty, które poruszają nieco „trudniejsze, naukowe tematy”. Jednak wskazówki, które tutaj omawiam dotyczą obu egzaminów.
Jakiego rodzaju teksty są na egzaminie?
Treści, które można napotkać zarówno w pracy, w szkole jak i w życiu codziennym, m.in.:
- listy z uczelni czy od pracodawcy
- broszury, ulotki, formularze, instrukcje
- fragmenty książek naukowych, podręczników
- ogłoszenia i nieformalne listy
- artykuły z gazet o pracy, szkole oraz wywiady
Struktura testu, przebieg:
- zarówno NT2-I jak i II to taka książeczka składająca się się z 8 tekstów
- do każdego tekstu dostajesz pytania, w sumie razem 40 pytań
- czas 100 minut, jednak z całym przygotowaniem dobre 2 h
- pytania jak i odpowiedzi znajdują się na ekranie komputera
- możesz korzystać z 3 słowników (odradzam – strata czasu)
- możesz podkreślać tekst w zeszycie egzaminacyjnym, bardzo przydatne!
- uważaj z czasem, bo leci bardzo szybko
Wskazówki
- na początek obadaj szybko tekst, tytuł, podtytuły (jeśli są), zdania wytłuszczonym drukiem
- następnie PRZECZYTAJ najpierw dokładnie pytania i wszystkie możliwe odpowiedzi
- przejdź do tekstu ( pytanie1->tekst->pytanie2->tekst…)
- i teraz uwaga, nie każdy tekst musisz czytać od deski do deski,
- podczas tego egzaminu czytasz na 2 sposoby:
Extensief lezen – czytanie globalne, szukanie;
– zaznacz słowa kluczowe w pytaniu i odpowiedziach,
to właśnie tych słów (albo ich synonimy) będziesz szukać,
– no właśnie gdzie szukać odpowiedzi? Zwykle jest tak, że pytanie 1 dotyczy początku tekstu,
pytanie 2 – kolejnej części czy akapitu itd. Chociaż nie zawsze jest to regułą…
– i co wtedy? Czytaj jedynie podtytuły (jeśli są) i początek każdego z akapitów
– tego typu teksty fajnie się robi, można nadrobić sporo czasu!
Intensief lezen – dokładne czytanie;
– podobnie, najpierw czytasz pytanie z odpowiedziami
– zaznaczasz (zapamiętujesz) słowa kluczowe
– przechodzisz do tekstu, który na pierwszy rzut oka przeraża, dlatego musisz nauczyć się
zwracać uwagę na tzw. signaalwoorden (czyt. niżej o nich)
– jeśli pojawia sie pytanie o konkluzję z takiego tekstu, wówczas czytamy albo początek, albo
końcówkę, tam prawie zawsze jest zawarty cały sens, konkluzja.
PRZYKŁADY
– extensief lezen strona: 4, 10, 12, 18 i 20
– intensief lezen: pozostałe teksty
- ściągnij ogólnodostępne testy z odpowiedziami https://www.cve.nl/item/voorbeeldexamens_en
- kup jakąś książkę opartą na metodzie NT2, np.: 'Klare taal’ (A1->C1) albo wydawnictwo Boom https://www.nt2.nl/leerlijn/nt2_op_maat
- ćwicz synonimy; szalenie ważna kwestia, szczególnie przy LEZEN i Luisteren.
Chodzi o to, że odpowiedź bywa zakamuflowana w tekście, przykład:
Inny przykład prosto z testu NT2-I, pytanie oraz możliwe odpowiedzi:
Een kok heeft zojuist een aantal dozen met eiren ontvangen.
De helft van de dozen is kapot.
Wat moet hij met de beschadigde dozen eiren doen?
a) gebruiken
b) opzijzetten
c) terugsturen
d) weggooine
W tekście znajdziemy taki fragment: 'Houd goederen welke verpakt zijn in beschadigde
en/of vuile verpaking apart.’ Zatem odpowiedź to b) opzijzetten – odstawić na bok, a apart
houden – trzymać osobno, to oczywiście synonim.
’Bespreken’ i 'apart houden’ to dość proste przykłady, popatrz teraz na przykład z
NT2-II: ’
Waarop ligt de nadruk in de werkwijze van dit instituut?
Na co kładzie się nacisk w metodzie tego instytutu?
a) Op groepsdiscussie en oefeningen
b) Op hoorcolleges en opdrachten
c) Op oefening met eigen materiaal
W tekście znajdziemy taki fragment: 'Er wordt zoveel mogelijk met de eigen studiestof
gewerkt.’ Odpowiedź to c) eigen materiaal to oczywiście eigen studiestof.
Waarmee brengt de onderzoeker Bergler het lachen in verband?
Z czym badacz Bergler wiąże 'śmiech’?
a) Met agressie
b) Met humor
c) Met trots
Odp: ’Ook hier is lachen dus gekoppeld aan het bezweren van agressie.’
’I tutaj też zatem z zapobieganiem agresji jest powiązany śmiech’.
Ciężkie zdanie, na szczęście jest słówko 'agresja’, i 'gekkopeld aan’ – powiązany z,
ale co to jest 'bezweren’? Pewnie bym sprawdziła w słowniku –> zapobieganie…
Proponuję zaznaczać takie słówka podczas ćwiczeń z testami!
Jeśli będzie zainteresowanie – będę wrzucać ćwiczonka ze szkoły,
ponieważ nikt nie jest w stanie zapamiętać wszystkich słów, a w szkole podawali
najczęściej występujące. Dobry słownik podający synonimy https://www.woorden.org/
- ćwicz signaalwoorden, czyli słówka, które nadają pewien porządek i strukturę, w okolicach tych słów bardzo często znajduje sie odpowiedź, poćwicz z testami, zaznaczaj je! Oprócz tego możesz popracować z książką, opartą na metodzie NT2. Tam na pewno to jest. Signaalwoorden przydają się nie tylko przy Lezen!!!
– związki przyczynowo – skutkowe:
- ćwicząc z testami zadbaj o ciszę i dobrą koncentrację, nie zrażaj się jeśli będziesz robić te ćwiczenia dłużej jak 100 min, czytanie i odpowiadanie na czas trzeba wyćwiczyć:-)
- w tekstach spotyka się czasem skróty (np. a.u.b czy z.s.m), potłumacz niektóre https://www.woordjesleren.nl/questions.php?chapter=4427
Mam nadzieję, że niczego nie pominęłam, w razie czego będę edytować wpis!
Super wpis, na pewno się przyda na trudnej i wyboistej drodze do egzaminu 🙂 Dzięki i pozdrawiam
Hej! Nie ma za co! No właśnie myślę, że ludziom, (szczególnie tym którzy nie chodzą do szkoły) baaardzo się to przyda:)
Super. Bardzo mi sie to przyda i dziękuje za przydatne linki, wszystkie posprawdzam!
Już na pierwszym egzaminie na kursie, robiłam podobnie z czytaniem , podkreślałam to co najważniejsze i istotne. Czas leci bardzo szybko, bo aby nie zrobić błedu, czyta się czasem podwójnie, próbuje zrozumieć, a nerwy robią swoje.
..i czesto pierwsza mysl, pierwsza odpowiedz jest poprawna! Lepiej juz nie zmieniac, bo czas leci, chyba ze sie ma powaaazne watpliwosci:) Powodzenia z NT2-II zatem zycze. Niebawem pojawia sie wpisy o innych czesciach egzaminu. Pozdrawiam
Nie zmieniałam, ale wróciłam do nich, gdy tylko miałam nieco czasu 🙂
Nie dziękuje i czekam na kolejne wpisy:)
Jak ostatnio pisałem pre-toets to się przeraziłem ilością zadań jak na czas, który jest przydzielony. Ale w ostatecznym rachunku 10 minut wcześniej udało mi się zakończyć. A teksty od krótkich po długie 1 stronicowe (NT2-I)
no to ładnie! najważniejsza jest koncentracja i rzeczywiście, da się to zrobić!
Wydaje mi się, że w 'ten eerste, ten tweede, tenslotte' (po pierwsze, po drugie, w końcu) powinno być ten slotte zamiast tenslotte.
Ten slotte = tot slot = na zakonczenie
tenslotte – w końcu , wreszcie, uiteindelijk
zatem lepiej będzie poprawić we wpisie na pisane rozdzielnie
Dzięki 🙂
W porównaniach powinno być vergelijken met zamiast veregeleken met
Vergeleken met = w porownaniu do, compare to
Natomiast ,we kunnen de resultaten met elkaar niet vergelijken'.
Ale dlaczego tam pisze veregelijken met? Jedna literka za dużo.
tak, to literowka, juz poprawiam, dzieki wielkie spostrzegawczy czytelniku/czko
Na stronie wskazanej w niniejszym artykule, tj. https://www.cve.nl/item/voorbeeldexamens_en nie ma testów z odpowiedziami. Gdzie mozna znalezc odpowiedzi ?
Beoordelingsvoorschriften dla Sluchania, Pisania, itd.
Witam, Na stonie https://www.cve.nl/item/voorbeeldexamens_en nie ma odpowiedzi do testow..
Witam. Wybacz, ze dopiero odpisuje. Jestem na wakacjach. Odpowiedzi znajduja sie w konkretnych programach na dany rok, np programma I 2002 rok https://www.cve.nl/item/voorbeeldexamens_programma_i_2001
Witam i mam pytanko-wydaje mi sie ze ten NT2 poziom 1 zdam-chcialabym pojsc i zaryzykowac.ile to kosztuje.jesli zdam zaczne suie uczyc na poziom 2 bo jego napewno bez nauki nie zdam